תזונה נכונה בגיל הזהב

גיל הזהב מביא עימו שינויים משמעותיים בהרגלי החיים. התנועות נעשות איטיות יותר, שיווי המשקל כבר לא כשהיה, בעיות בריאותיות מתחילות להופיע ועוד.

שינויים אלה מכריחים את האדם המבוגר לארגן מחדש את הרגליו- לדאוג לשעות שינה נוספות, לפעילות גופנית ולגמישות הגוף וכמובן לתזונה נכונה. תזונה נכונה בגיל הזהב יכולה להשפיע על אורח החיים ובריאותו של הקשיש לאורך זמן. 

תת תזונה בגיל הזהב

בגיל הזהב, כמו גם בשלבים מוקדמים יותר של החיים- ישנה חשיבות רבה לתת משקל של הגוף. מחקרים רבים מראים כי קשישים בעלי BMI נמוך חשופים יותר לפגיעה ממחלות. קשישים בעלי משקל תקין נמצאו בעלי אורח חיים איכותי וארוך יותר.

תת תזונה יכולה לגרום לחוסר בויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף, ובעת זיקנה חסרונם קריטי במיוחד. במצב של תת תזונה או תזונה לקויה קיימת סכנה למערכת החיסונית של הגוף ולכן סיכוי גבוה יותר לחלות במחלות, לסבול מחולשה, נשירת שיער, אנמיה, בעיות עור כמו פסוריאזיס ועוד.

גיל הזהב מאט את הקצב

תזונה נכונה בגיל הזהב חשובה גם בעקבות רמת הפעילות שהולכת ומתמעטת עם הגיל. בגיל זה כמעט ולא עושים פעילות גופנית ולכן שריפת האנרגיה שונה מגילאים אחרים. בגיל הזהב, הקשישים כבר לא הולכים לעבודה, ממעטים לצאת מהבית, לא מבצעים פעילות גופנית מאומצת ולכן חשוב לצרוך כמות קלוריות שלא תגרום לעודף משקל.

גם קצב חילוף החומרים יורד עם הגיל וביחד עם חוסר פעילות גופנית, ישנה סכנה להשמנת יתר. השמנת יתר ועודף משקל, בדיוק כמו תת משקל, יכולים לגרום להופעה של מחלות רבות כאלה המשלבות רמת כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה ועוד. אם כך, חשוב לשמור על תזונה נכונה בגיל הזהב בכדי לשמור על אורך חיים בריא יותר ולעזור לגוף לשמור על החיוניות שלו.

סיבות לבעיות משקל

סיבות רבות גורמות לתזונה לקויה. תרופות המשפיעות על התיאבון, חוסר בשיניים מקשה על לעיסת האוכל, איבוד חוש הטעם או הריח, דיכאון, הגוף  אינו סופג את הויטמינים כמו פעם, התאלמנות מביאה עימה חוסר חשק לאכול או לבשל לבד, ירידה ביכולת הקוגנטיבית מקשה על הכנת האוכל ועוד. בשלב זה, תזונה נכונה היא חשובה ביותר ולכן כדאי להקפיד על תפריט עשיר ומעקב אחר כל שינוי בצריכת האוכל על ידי הקשיש.

תזונה נכונה על ידי תפריט

תפריט נכון מקפיד כי הקשיש מקבל את כל הויטמינים, המינראלים והאנרגיה לה הוא זקוק בכל יום. ניתן להתאים את התפריט לפי הבעיות הבריאותיות הנילוות ולדאוג להפחתה בתופעות לוואי, למנוע מחלות נוספות ולשמור על אורח חיים בריא יותר.

חשוב לקחת תוספי מזון וויטמינים להשלמת החסר בגוף ולשתות הרבה מים. משרד הבריאות ממליץ על 3 ארוחות ביום המורכבות מכל אבות המזון: לחם ודגנים, קיטניות, פחמימות, ירקות ופירות. חלבונים כגון: בשר, ביצים וחלב. דגים, מוצרים עשירים בשומן בריא כמו גרעינים, טחינה, זיתים ועוד. מומלץ להימנע משתייה מתוקה ומאכילת דברי מתיקה.

מומלץ לצרוך מוצרי חלב עד 5% שומן ,לחם ודגנים מחיטה מלאה. במקרים בהם דרוש תפריט מיוחד בעקבות בעיות בריאותיות כגון סכרת, כולסטרול גבוה וכדומה, כדאי לפנות לרופא ולתזונאי\ת לפני התחלת  הדיאטה בכדי לבנות תפריט מתאים.

תזונה ופעילות גופנית

חשוב להישקל פעם בשבוע בכדי לבצע מעקב ולהיות מודעים לכל שינוי. תזונה נכונה בגיל הזהב כמו בכל גיל יעילה יותר כאשר היא מלווה בפעילות גופנית העוזרת לספיגה של הויטמינים, סילוק רעלים, שריפת אנרגיה, שומרת על הגמישות של הגוף ותורמת לאורך חיים בריא יותר לאורך זמן.






מאמרים אחרונים

קישורים
- רופא גריאטרי
- קופת חולים
- דיור מוגן


תנאי שימוש

מפת האתר
תזונה נכונה - גיל הזהב